45 jaar draaien op de kraan bij de Haarsma Groep
Schepen lossen, vrachtwagens laden en graven. Het is de favoriete bezigheid van onze collega Ruurd Abma. En dat al 45 jaar lang! Tijd om deze enthousiaste kraanmachinist in het zonnetje te zetten.
Schepen lossen, vrachtwagens laden en graven. Het is de favoriete bezigheid van onze collega Ruurd Abma. En dat al 45 jaar lang! Tijd om deze enthousiaste kraanmachinist in het zonnetje te zetten.
De passie van Ruurd voor kranen zat er al vroeg in. Als klein jongetje was hij gefascineerd door deze machines. Op het erf van zijn vader oefende hij met een kraantje van een goede vriend. Zijn vader zag zijn passie en wist met de directeur van de Technische School een plek voor hem te regelen in Leeuwarden.
Het uiteindelijke idee was om hem naar de toonaangevende school in Ede te laten gaan. Maar niet iedereen werd zomaar in Ede aangenomen. Ruurd moest zich eerst bewijzen op de school in Leeuwarden. De 15 beste leerlingen zouden toegelaten worden in Ede. Ruurd wist een van deze felbegeerde plekken te bemachtigen!
Vanuit Oosthem ging hij als 16-jarige jongen met de bus naar Heerenveen om daar op de trein naar Ede te stappen. Hij was de hele week van huis om zijn droom na te jagen: kraanmachinist worden.
Na zijn opleiding ging hij eerst in de fabriek aan de slag. Dit eindigde in ruzie met de baas waarna hij bij Haarsma aan de slag mocht. Hij zou gaan werken op de trekker maar het lot heeft Ruurd een handje geholpen: op de dag dat hij begon, was er net een kraanmachinist vertrokken waardoor Ruurd de kans kreeg om achter de hendels van de kraan plaats te nemen.
“Het was oefenen, oefenen en oefenen,” vertelt Ruurd over zijn eerste dagen op de kraan. “In een parkje in Sneek heb ik met de machine leren werken.” Ruurd leerde snel hoe hij met de draadkraan moest omgaan, waardoor het verplaatsen van stukken asfalt steeds makkelijker werd.
“Als ik nu terugkijk dan kon ik met het eerste kraantje eigenlijk niets. Er is in de afgelopen decennia veel veranderd en de techniek is verfijnd. Nu zit ik op grote kranen van 25 tot 36 ton. De grote jongens!”
Om vijf uur ‘s ochtends staat Ruurd naast zijn bed om zich klaar te maken om de WBR te openen. Traditiegetrouw wordt er om half zeven afgetrapt met een bakje koffie waarna het tijd wordt om aan het werk te gaan.
Ruurd vult zijn dagen op de WBR met het laden van vrachtwagens. De hele dag is hij in de buitenlucht en daar kan hij oprecht van genieten: “Ik maak iets voor een ander, van viaducten tot sloten. Ik zet me voortdurend in voor onze klanten, waaronder gemeenten en provincies. Dit doe ik samen met een leuk team en er wordt door Haarsma goed voor mij gezorgd.
Nog een paar weken en dan ga ik met pensioen. Ik weet nu al dat ik het werk en de kraan enorm zal missen”
Wil jij aan de slag als Vakman GWW? Dan hebben wij misschien wel jouw nieuwe baan! Ga aan de slag in de Infra bij de Haarsma Groep. Lees hier alles over de vacature>