De telefoon rinkelt. Nog voordat hij twee keer over gaat, neemt Theo op. “Haarsma planning, met Theo.” Binnen een paar minuten staat de bestelling voor de Wegenbouwrecycling (WBR) genoteerd en ingepland. Zo begint menig dag voor Theo, de man achter de planning van Haarsma Transport.
Samen met zijn collega’s Sipke, Frank en Nadia houdt Theo het transport van de Haarsma Groep onderweg. Hij regelt dat zand, puin of menggranulaat precies op het juiste moment op de juiste plek wordt geleverd. “Heel veel bestellingen komen gewoon via de telefoon of WhatsApp binnen,” vertelt hij. “Dan probeer ik het zo snel mogelijk rond te maken.”
Korte lijnen, groot effect
Wat het planningsteam typeert, is de manier van werken: snel, overzichtelijk en met korte lijnen. De meeste klanten kennen het nummer van de planningstelefoon en bellen direct. “Dat werkt het beste,” legt Theo uit. “We willen de lijnen kort houden. De klant belt, wij noteren en als het nodig is kan er dezelfde dag nog een vracht rijden.”
Of het nu gaat om een paar vrachten zand of een complete dagplanning vol puintransport, Theo heeft er overzicht in. Zijn kracht ligt in het schakelen tussen alle partijen. Van opdrachtgever tot chauffeur en van machinist tot klant. “Het is altijd een samenspel. De lijnen zijn kort en dat werkt het beste voor iedereen.”
Van chauffeur naar planner
Theo kent het werk niet alleen vanaf het bureau, maar ook vanaf de weg. Bij zijn vorige werkgever reed hij jarenlang zelf als chauffeur. Soms maakte hij de planning letterlijk vanuit de vrachtwagen. “Ik weet hoe het is om achter het stuur te zitten,” zegt hij. “Dat helpt mij om te begrijpen waar chauffeurs onderweg tegenaan lopen en wat zij nodig hebben.
Die ervaring neemt hij elke dag mee in zijn werk. Hij weet nagenoeg elke laadplek in Noord-Nederland, hoeveel tijd er echt nodig is om te lossen en waar de knelpunten op de route zitten. Hij kent de regio op zijn duimpje: elk dorp, kruispunt en drempel. Dat maakt zijn planning niet alleen efficiënt, maar ook realistisch.
Schakelen bij spoed
Spoedbestellingen horen erbij. Soms belt een loonwerker of aannemer met de vraag of er binnen een uur vrachtwagens kunnen rijden. Bijvoorbeeld wanneer er onverwacht asfalt moet worden afgevoerd of een lading puin direct moet worden afgevoerd.
“Laatst moesten we, na een nacht hevige regenval, direct extra zand naar een project brengen om de bouwput op tijd te kunnen stabiliseren.” Theo schakelde razendsnel en zorgde dat er meteen transport beschikbaar was om het zand te leveren, zodat de werkzaamheden zonder vertraging doorgingen.
Die flexibiliteit maakt het verschil voor opdrachtgevers. Geen lange wachttijden, maar direct actie. “Daar staan wij bij Haarsma om bekend,” vertelt Theo vol trots.
Slim en duurzaam plannen
Goed plannen gaat niet alleen om snelheid. Ook duurzaamheid speelt mee. Elke rit die slim gecombineerd wordt, scheelt kilometers, brandstof en uitstoot. “Het is steeds de afweging: kan er nog wat mee in dezelfde vracht? En hoe zorgen we dat we niet met lege wagens terug rijden?” vertelt Theo. Zo draagt zijn werk niet alleen bij aan efficiëntie, maar ook aan een duurzamere bouwketen.
Theo’s trots
Wat maakt het werk mooi voor Theo? “Dat alles klopt,” zegt hij met een glimlach. “Dat de chauffeurs hun werk kunnen doen, de klant tevreden is en wij het overzicht bewaren. Dan laat je een opdracht los, omdat je weet dat het gewoon goed geregeld is.”
Theo houdt van korte lijnen, snel schakelen en oplossingen vinden. Achter de schermen is hij degene die ervoor zorgt dat het transport van Haarsma elke dag weer soepel rijdt. En dat is precies wat opdrachtgevers merken: zekerheid, kwaliteit en een partner die meedenkt.
Wil je meer weten over hoe wij transport en planning regelen? Neem gerust contact op met de Haarsma Groep.